Hvordan kommunen oppnår riktig og oppdatert kompetanse for de oppgavene som skal løses, og for at innbyggerne skal få gode og helhetlige tjenester.
Kompetanseløftet
Høylandet ble med i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i 2022.
Kompetanseløftet er et tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten, og skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det.
Målet er at alle barn og unge opplever et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.
Mer informasjon om Kompetanseløftet kan leses på Utdanningsdirektoratet og Statped
REKOM (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen)
Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Målet er å sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet.
Sentrale punkter i ordningen er:
- Barnehagen vurderer sitt behov for kompetanseutvikling og melder til lokalt Rekom-nettverk.
- Samarbeidsfora utvikler en langsiktig plan for kompetanseutvikling basert på de behov som er meldt inn
- Kompetanseutviklingsplanen gir en felles retning og større forutsigbarhet for barnehager, eier, UH (lærerutdanningsinstitusjonene) og andre aktører
- Aktørene bidrar til samskaping og gjensidig læring som endrer praksis.
- UH får en mer praksisnær kompetanse
DEKOM ( Desentralisert kompetanseutvikling i skolen)
Den desentraliserte ordningen skal bidra til at alle skoleeiere gjennomfører kunnskapsbaserte og lokalt tilpassede kompetanseutviklingstiltak. Fylkesmannen, skoleeiere og lokalt universitet/høgskole samarbeider om å kartlegge behov for kompetanseutvikling og planlegge og gjennomføre tiltak.
BTI nettverk
Høylandet kommune vil arbeide for å opprette et lokalt BTI nettverk i kommunen i løpet av prosjektperioden. Hensikten er å ha en gruppe superbrukere, der de ulike tjenestene er representert med en superbruker hver. Disse skal bidra til utvikling av BTI på arbeidsplassen.